Szkoła Podstawowa w Rudzie Talubskiej

Z życia szkoły

Informacja

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Dyrektor Szkoły Podstawowej im. ks. Bronisława Markiewicza w Rudzie Talubskiej informuje, że wnioski o przyjęcie do oddziału przedszkolnego wraz z załącznikami oraz wnioski o przyjęcie do klasy pierwszej szkoły podstawowej będą przyjmowane w okresie od 26 lutego 2024 roku do 8 marca 2024 roku w sekretariacie szkoły.

Rekrutacją do oddziałów przedszkolnych objęte są dzieci w wieku 5 lat i 6 lat, czyli urodzone w roku 2019 i 2018, zaś do klasy pierwszej dzieci urodzone w roku 2017.

Dzieci zamieszkałe w obwodzie Szkoły Podstawowej w Rudzie Talubskiej przyjmowane są do klasy pierwszej z urzędu na podstawie złożonego zgłoszenia.

Wnioski o przyjęcie do oddziału przedszkolnego i klasy pierwszej wraz z załącznikami można pobierać w sekretariacie szkoły oraz ze strony internetowej z zakładki Rekrutacja 2024/2025.

 

"Nasza szkoła Hogwartem" – projekt edukacyjny realizowany w Szkole Podstawowej w Rudzie Talubskiej

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Seria o Harrym Potterze uchodzi za jedną z najbardziej intrygujących książek dla młodzieży. Budzi wiele kontrowersji wśród dorosłych, ale kolejne pokolenia młodych czytelników uważają ją za jedną z najbardziej wartościowych pozycji. Wpływa pobudzająco na zmysły, kreuje wyobraźnię w różnych jej formach, porządkuje świat wartości, pozwala zrozumieć, jak ważne jest poszukiwanie własnej drogi rozwoju i zrozumienie swoich korzeni.

Książki o Harrym Potterze uczą empatii i nazywania uczuć, o których mówi się tam tak samo dużo jak o magii. Pokazują, na czym polega przyjaźń i współpraca. Bez nich trudno byłoby pokonać przeszkody, które napotkali na swojej drodze bohaterowie powieści.

Właśnie popularność serii wśród młodych czytelników oraz wartości, które ona niesie, skłoniły nauczycieli naszej szkoły do realizacji projektu „Nasza szkoła Hogwartem”. Jego cele to:

- rozbudzenie zainteresowań czytelniczych,
- wzbogacenie słownictwa oraz wiedzy ogólnej,
- wyrabianie nawyku korzystania z bogactwa literatury, 
- rozwijanie wyobraźni oraz umiejętności ekspresyjnego wyrażania własnych przeżyć,
- rozwijanie twórczości literackiej i plastycznej,
- rozwijanie postaw koleżeńskich i wzajemnej życzliwości,
- integracja wewnątrzszkolna.

To wielomiesięczne działanie, angażujące wszystkich uczniów klas IV-VIII, pozwala w przyjaznej formie uczyć się, bawić, a przede wszystkim współpracować i integrować się. Uczniowie zaangażowani w zadania projektowe zmieniają swoje postawy. Dla nauczycieli jest to również cenne doświadczenie, pokazujące, jak ważna jest umiejętność współpracy całego zespołu oraz jak spektakularne efekty może to przynieść.

Pracę z projektem rozpoczęliśmy w czwartek, 30 listopada. Uzniowie zostali zapoznani z celami i najbliższymi działaniami. Odwiedzili bibliotekę szkolną, aby bawić się i cieszyć wróżbami andrzejkowymi. Sala była specjalnie przygotowana: lewitujące świece, nastrojowe dekoracje i w końcu spotkanie z tiarą przydziału, czyli losowanie przynależności do jednego z czterech domów w Szkole Podstawowej w Rudzie Talubskiej, która w tym czasie zamieniła się w Hogwart. Czterej opiekunowie domów także losowali swój przydział:

- Bogumiła Malitka - Gryffindor
- Ewelina Ochnio-Kąkol - Huffelpuf
- Agnieszka Zdun - Ravenclaw
- Wojciech Żochowski - Slytherin.

Tajemniczość, niepewność i szczęście lub rozczarowanie to znaki pierwszego etapu poznawania świata czarodziejów, wykreowanego przez J.K. Rowling. Kreacją świata projektu w naszej szkole zajęły się nauczycielki języka polskiego, p. Anna Markowicz i Ewa Michalec oraz p. Monika Goławska - bibliotekarka i nauczycielka biologii.

Młodzi czarodzieje wraz z opiekunami udali się do swoich sal - dormitoriów i wybrali spośród siebie prefekta. On wraz z opiekunem domu otworzył tajemnicze koperty i wyjaśnił zadania, jakie ich czekają. Niewątpliwie najtrudniejszym elementem było zorganizowanie grup, gdyż do każdego domu należeli uczniowie w różnym wieku. Nigdy dotychczas nie pracowali ze sobą. Mimo obaw, udało się. Na początku były podchody czarodziejów. Czterej uczniowie z każdej grupy szukali kamienia filozoficznego według indywidualnych wskazówek. Inne grupy prowadziły działania zmierzające do odnalezienia właściwego klucza, aby wykorzystać go do lania wosku. Wyniki tej wróżby prezentowano wszystkim poprzez tworzenie pracy plastycznej - obrazu i tekstu literackiego, czyli opisu. Było też wróżenie z fusów i redagowanie przepowiedni, tłumaczenie angielskich fragmentów książki o Harrym Potterze i tworzenie wieży-dormitorium z nazwiskami mieszkańców.  Wykonane w tym dniu karty do magicznego Piotrusia cieszą się nadal dużym powodzeniem i są wykorzystywane w czasie przerw śródlekcyjnych. Wszystkie działania zostały zarejestrowane przez fotoreporterów. Dzieci bawiły się wspaniale, a ich prace cieszyły oczy, bo zostały wyeksponowane na specjalnie przygotowanych przez nich gazetkach.

Kolejnym dniem ze wspólną realizacją projektu był piątek, 22 grudnia. Tym razem w czasie podchodów czarodziejów uczniowie odszukali pierniki i pisaki do ich zdobienia. Pomysłowość cukierników nie znała granic. Wykonano też papierowe choinki dla domów, które zostały ozdobione bombkami z nazwiskami uczestników projektu. Uczniowie tłumaczyli angielskie fragmenty tekstów z książki o Harrym Potterze i tworzyli kartki świąteczne. Wyznaczone grupy nagrywały filmiki z życzeniami. Było uroczyście i nastrojowo, bo prace odbywały się tuż przed jasełkami, a wokół stały piękne choinki, udekorowane ozdobami w kolorach charakterystycznych dla czterech domów. Ostatnim zadaniem było przygotowanie wspólnego wykonania wylosowanej kolędy. Prezentacje wypadły świetnie i zostały nagrodzone gromkimi brawami.

Po dniu z projektem pojawiają się na specjalnej tablicy punkty za realizację poszczególnych działań. Wyniki są uważnie obserwowane i komentowane. Często te informacje są impulsem do podjęcia dodatkowych zadań, aby zmienić pozycję grupy w rywalizacji. Warto dodać, że oprócz dni, w których odbywa się wspólna realizacja projektu, uczniowie wykonują różnego rodzaju działania indywidualne. Często nie są inicjowane przez opiekunów projektu, ale uczestnicy podejmują je samoistnie. Wszystkie działania są nagradzane punktami dla domu. Promujemy w ten sposób cechy i zachowania podkreślane w celach naszego przedsięwzięcia tj. współpraca, odpowiedzialność za grupę, emaptia czy kreatywność.

Przed nami jeszcze dwa spotkania w ramach projektu oraz lekcje eliksirów, zielarstwa, wróżbiarstwa i zajęcia o niezwykłych "fantastycznych" zwierzętach. Cykl spotkań pokazuje, że wokół nas jest magia, tylko nie zawsze umiemy ją dostrzec. Świat jest pełen niezwykłych zdarzeń, ale my często je pomijamy. Otacza nas dobro i zło i do nas należy wybór, po której stronie chcemy stać. Projekt ma nauczyć młodych ludzi patrzenia, myślenia i podejmowania decyzji. Chcemy, aby umieli dostrzegać drugiego człowieka, jego potrzeby i podejmować właściwe decyzje.

A. M.
E. M.
M.G.

zdjęcia

SPOTKANIE AUTORSKIE Z MARCINEM KOZIOŁEM

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Dnia 30 stycznia odbyło się w naszej szkole spotkanie autorskie z panem Marcinem Koziołem-pisarzem, podróżnikiem i miłośnikiem komputerów. Prelekcja podzielona była na cztery bloki tematyczne. Klasa 2 i klasy 3 spotkały się z Wombatem Maksymilianem, klasy 4-6 poznały elektryzującą historię elektryczności, Nikoli Tesli i bohaterów lektury „Skrzynia Władcy Piorunów”, a klasy 7-8 przeniosły się w świat komputerów i gier komputerowych. Natomiast przedszkolaki i klasy 1 doświadczały lekcji przyrody z lekturą „Pogoda dla puchaczy”. Pisarz błyskawicznie nawiązał kontakt z naszymi uczniami. Elementy multimedialne, przeprowadzone doświadczenia, rekwizyty i możliwość zadawania pytań urozmaiciły wszystkim wtorkowe przedpołudnie. To była niezwykła przygoda. Dziękujemy p. Marcinowi za cudowną podróż do krainy jego książek. Składamy również podziękowania za książki i autografy.

Spotkania z podziałem na grupy wiekowe umożliwiły dostosowanie tematyki do zainteresowań i potrzeb uczniów. Eksperymenty i pokazy, towarzyszące wypowiedzi, uatrakcyjniły przekaz.

Oto  wypowiedzi uczniów z klasy IVa na temat ich spotkania.

„Dziś w mojej szkole odbyło się spotkanie z pisarzem Marcinem Koziołem, który napisał wiele książek, między innymi „Skrzynia Władcy Piorunów” i „Wombat”. Na spotkaniu pan opowiadał o swoich książkach i o historii jednego z bohaterów, czyli Nikoli Tesli, który wymyślił trzysta wynalazków,  a jeden z nich to transformator Tesli. Pokazywał nam sztuczki z prądem na chętnych uczestnikach. Po spotkaniu czuję się fantastycznie, bo dowiedziałem się wielu ciekawych rzeczy.”

Wojciech Głaszczka 

„Dzisiaj w mojej szkole odbyło się spotkanie z panem Marcinem Koziołem , który jest pisarzem.  Na sali pan Marcin opowiadał  nam o swoich książkach, które  napisał, a także o prądzie. W czasie spotkania dowiedziałam się, kto odkrył prąd zmienny i był nim Nikola Tesla.

Jedną z książek pana Marcina Kozioła jest „Skrzynia Władcy Piorunów” z serii „Detektywi na kółkach”. Głównymi bohaterami są Julia, która ma 14 lat, Tom, który ma 15 lat oraz piesek Spajk, zwany Biszkoptem. Książka uczy nas , że jeśli ktoś jest niepełnosprawny, to nie może rezygnować z marzeń i musi dążyć do osiągania swoich celów. Książka jest kryminałem, ale także oparta na faktach.

W spotkaniu z pisarzem panem Marcinem Koziołem najbardziej podobało mi się, jak pan przedstawił swoje książki, a szczególnie książkę „Psyjaciele”, ponieważ lubię psy . Po spotkaniu czuję większą chęć do czytania książek, a szczególnie pana Marcina Kozioła i myślę, że na pewno  wypożyczę sobie właśnie tę książkę.”

                                                                                                                                     Natalia Korycka

Dzień Bezpiecznego Internetu

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Dzień Bezpiecznego Internetu  ustanowiony został z inicjatywy Komisji Europejskiej w 2004 roku. Świętowany jest na całym świecie. Ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajamianie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania internetu.

Zachęcamy wszystkich do zapoznania się z materiałami, skierowanymi do uczniów, rodziców i nauczycieli, które znajdują się na stronie: https://www.saferinternet.pl/materialy-edukacyjne/poradniki-i-broszury.html.

Wycieczka do Garwolina

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Jeszcze przed rozpoczęciem przerwy zimowej, 10 stycznia 2024r.,  uczniowie klasy siódmej i ósmej  wyjechali do Garwolina, by poznać pracę lokalnych urzędów samorządowych oraz obejrzeć spektakl teatralny w Centrum Sportu i Kultury w Garwolinie.

Tak ocenili ten wyjazd:

„Wycieczka do Starostwa Powiatowego w Garwolinie bardzo mi się podobała, ponieważ dowiedzieliśmy się, gdzie trzeba się zgłosić jeśli np. chcesz wyrobić dokumenty, wybudować dom lub dostać odszkodowanie, co w przyszłości bardzo nam się przyda. Na koniec zwiedzania starostwa dostaliśmy książkę o powiecie garwolińskim. Był to bardzo miły prezent.”

„Dziś odwiedziliśmy Starostwo Powiatowe oraz Urząd Gminy w Garwolinie. Dzięki tej wycieczce mogliśmy dowiedzieć się, jak w przyszłości załatwić rożnego rodzaju formalności, takie jak wyrobienie paszportów czy dostanie zgody na budowę domu. Mieliśmy  także możliwość zobaczyć jak funkcjonuje Starosto Powiatowe oraz Urząd Gminy ,,od zaplecza”. Praca w tych instytucjach jest trudniejsza i bardziej czasochłonna niż nam się wydawało.”

„Ostatnim punktem naszej wycieczki był teatr. Mieliśmy okazję obejrzeć spektakl II część ,,Dziadów” Adama Mickiewicza. (…) Duże znaczenie w przedstawieniu miały kolorowe światła, dym, ciekawa scenografia oraz muzyka, które wprowadzały widzów w tajemniczy nastrój. Cała wycieczka była bardzo interesująca, a część związana ze spektaklem przybliżyła nam lekturę i pomogła ją zrozumieć.”

 

 

Pliki do pobrania

Kontakt

Szkoła Podstawowa
im. ks. Bronisława Markiewicza
w Rudzie Talubskiej
Akacjowa 10,
08-400 Ruda Talubska

tel: 25 753 17 97

e-mail: gimrudatalubska@pro.onet.pl  sprudatalubska@garwolin-gmina.pl

Nasz Patron

Numer konta

Numer konta do zapłaty za obiad w Szkole Podstawowej w Rudzie Talubskiej

13 9210 0008 0009 8007 2000 0050

DKMS

Odwiedziło nas

749370
Today
Yesterday
This Week
Last Week
All days
601
1089
4744
545195
749370

Your IP: 3.137.170.183
2024-04-26 11:16

Rachunek bankowy

Bank Spółdzielczy w Garwolinie

27 9210 0008 0016 6575 2000 0010

(wpłaty na Fundusz Rady Rodziców - 40 zł za jedno dziecko, 50 zł za więcej niż jedno)